Close
Váš nákupní košík je prázdný.
RSS

Aktuality

Zkuste brzdové destičky SINTER – špičková kvalita ze Slovinska
Zkuste brzdové destičky SINTER – špičková kvalita ze Slovinska

Nově u nás v nabídce špičkové brzdové destičky Slovinského výrobce SINTER.

Firma Sinter je slovinský výrobce brzdového obložení s více jak 50 letou tradicí. Ve svém Slovinském výrobním závodě a vývojovém centru zaměstnává 25 expertů. Od surovin, přes vývoj a testování, až po výrobu a balení, vše probíhá ve Slovinsku. Skoro 90 % produkce putuje přímo k výrobcům a obřím zákazníkům například Aprilia a KTM. Vyrábí více než 5 milionů kusů ročně! Pro některé segmenty je Sinter jediným výrobcem, který sídlí mimo Asii! Výroba a vývojové centrum je v Ljubljaně již od roku 1969.

 

Jaké jsou brzdové destičky SINTER?

Při vývoji směsí pro brzdové destičky se zaměřuje na prémiovou kvalitu všech použitých materiálů - vysoký koeficient tření, nízkou stlačitelnost a deformovatelnost, nízkou teplotní vodivost a dlouhou životnost. Za zmínku stojí i to, že se vyrábí výhradně z lokálních Slovinských surovin. Brzdové destičky Sinter vynikají svým výkonem, dlouhou životností a Organické směsi, které jsou obecně ekologicky šetrnější, zároveň z lokálních surovin, to je záruka ekologické šetrnosti.

 

Pro jaké brzdy destičky SINTER vyrábí?

V nabídce Sinter naleznete brzdové destičky pro všechny běžně dostupné kotoučové brzdy, a to hned v několika variantách. Čtyři různé směsi, vyhoví rozličným uživatelským požadavkům, ať už co se týče podmínek, nebo použití.

Varianty brzdových destiček SINTER

Sinter nabízí 4 druhy brzdových destiček pro různé výkonnostní skupiny a použití.

1) RED – s514

  • Červené destičky s označením s514 jsou základní řadou značky SINTER. Nabízí vyvážený poměr mezi brzdným výkonem, životností a cenou.
  • Pro všechny typy jízdních kol
  • Organická směs

Brzdové destičky Sinter RED

 

2) BLACK – s550

  • Semi-metalická směs destiček v sobě kombinuje dlouhou životnost a skvělou čitelného brzdného účinku za všech podmínek, včetně bláta a vody.
  • Semi-metalická směs
  • Dlouhá životnost
  • Skvělé dávkování brzdného účinku
  • Pro mokré a blátivé podmínky

Brzdové destičky Sinter Black

 

3) GREEN – s2032

  • Varianta pro ty, kteří brzdí tvrdě a na poslední chvíli. Ideální pro závodní použití na silnici i v terénu. Měkká směs s agresivním bitem a vysokým brzdným účinek nabízí tichý projev za všech okolností.
  • “Race ready” měkká směs
  • Pro ty co brzdí tvrdě a na poslední chvíli
  • Tichý provoz

Brzdové destičky Sinter Green

 

4) BLUE – s530

  • Modrá směs poskytuje extra dlouhou životnost a minimální vadnutí. Ideální pro elektrokola a dlouhé, prudké tratě, které znamenají spoustu času na brzdách.
  • Extra dlouhá životnost destiček
  • Minimální vadnutí
  • Ideální pro e-biky a dlouhé, prudké tratě

Brzdové destičky Sinter Blue

 

Přehled variant destiček a jejich vlastností

Přehled variant a vlastností brzdových destiček Sinter

 

Jak vyměnit brzdové destičky?

Dobře fungující brzdy jsou základ bezpečné jízdy na kole. Pokud si nejste jisti, že dokážete vyměnit brzdové destičky sami, stavte se za námi a naši technici je Vám vymění. Taková operace lze po předchozí domluvě provést i „na počkání“. Brzdy mají zásadní význam pro bezpečnost během jízdy, proto je třeba při práci na nich dbát velké opatrnosti. Nezapomínejte, že nové brzdové destičky nefungují hned na 100% a je nutné je nejprve „zajet“. Než se tedy pustíte z prudkého kopce nebo se vrhnete ostře do průletu městem, potřeba zhruba 30x zabrzdit než si desky sednou, zahřejí a začnou fungovat jak mají.

Jak vyměnit brzdové destičky Sinter

 

Náš servisní tip!

Když se přeci jenom pustíte do výměny sami nezapomeňte, že před instalací nových destiček musíte věnovat péči vyčištění a odmaštění brzdového kotouče. Více než kdekoliv jinde na kole je důležité, aby brzdové desky a kotouč byly absolutně čisté bez jakýchkoliv mastnot. 

Nově u nás v nabídce superpohodlná sedla Selle Royal
Nově u nás v nabídce superpohodlná sedla Selle Royal

Sedlo na jízdním kole a elektrokole ať se to na první pohled nemusí zdát je jedna z nejdůležitějších věcí. Ať jezdíme na kole každý den do práce nebo jen občas na cyklovýlety, určitě chceme mít z jízdy dobrý pocit a netrápit se tím že nás bolí z kola zadek. Takové nesedící sedlo nám dokáže otrávit doslova celý výlet a můžeme na kolo dokonce kvůli tomu zanevřít. Což by bylo moc škoda a přitom stačí jediné, vybrat si vhodné sedlo.  

Nově máme u nás  na prodejně a eshopu kvalitní italská sedla SELLE ROYAL. Zrození této značky začalo 1956 , kdy Riccardo Bigolin založil malou dílnu na výrobu sedel na kola v Itálii.  Od té doby vyvíjí a vyrábí různá sedla pro všechny druhy cyklistiky a pro nás  jedinečné cyklisty  s největším důrazem na pohodlí.  Naše nabídka sedel Selle Royal zde.


Klíčové vlastnosti sedel Selle Royal:


KRÁLOVSKÝ KOMFORT

ROYALGEL™
Royalgel™ je lepší než jakýkoli jiný výplňový materiál pro své jedinečné složení a poskytuje nejvyšší úroveň pohodlí. Tato odolná a všestranná technologie absorbuje tlak a rozděluje jej po povrchu sedla, čímž zajišťuje nejlepší podporu i pro vaše nejdelší vyjížďky.

 

 
VODOTĚSNOST

KRÁLOVSKÉ VAKUUM
Užijte si jízdu na suchu s voděodolným sedlem. Tato patentovaná technologie Selle Royal umožňuje, aby sedlo bylo 100% utěsněno a v podstatě vodotěsné, i když je vystaveno těžkému vlhkému počasí.

 


 
PERINEÁLNÍ RELIÉF

ERGONOMICKÝ OTVOR
Ergonomický středový výřez navržený pro uvolnění tlaku v perineální oblasti, takže je ideální pro nejcitlivější jezdce. Žádná bolest, užívejte si bezstarostnou jízdu!

 

 
ABSORPCE RÁZŮ

ELASTOMERY
Dáváte si pozor na nečekané překážky, ale pokud nějakou přehlédnete, vaše sedlo s elastomery pohltí i ty nejtvrdší nárazy, aniž by vydalo zvuk.

 

 
PERINEÁLNÍ RELIÉF

 
ERGONOMICKÝ KANÁL
Tato prohlubeň je navržena tak, aby ergonomicky kopírovala tvar těla, poskytovala úlevu tlaku v oblastech měkkých tkání a podporu v ischiatické zóně. Žádná bolest, užívejte si bezstarostnou jízdu!

 

CLIP & GO
 

INTEGROVANÝ SYSTÉM KLIPŮ
Nezbytnost pro vaše příslušenství Selle Royal: Integrovaný klipový systém umístěný na zadní straně vašeho sedla vám umožní snadno připevnit či sundávat podsedlovou brašničku Selle Royal nebo jiné příslušenství Selle Royal.

 

Jak vybrat vhodné a pohodlné sedlo?

Vybrat správné sedlo ale není úplně snadné, proto jsem nově u nás zavedli službu Testování sedel .   U nás si můžete sedlo zapůjčit a vyzkoušet. Není nadto když si na sedle projedete vaší oblíbenou cestu a zjistíte jak komfortní je a jak Vám celkově vyhovuje. O správném sedle by jezdec za jízdy tzv.  “neměl ani vědět”. 

U nás v testu najdete:

  1. SELLE ROYAL VAIA ATHLETIC 
    Sedlo na kolo s vykrojeným designem pro krátké i dlouhé volnočasové vyjížďky ve smíšeném terénu.

  2. SELLE ROYAL VAIA MODERATE   
    Širší sedlo na kolo s vykrojeným designem pro krátké i dlouhé volnočasové vyjížďky ve smíšeném terénu.

  3. SELLE ROYAL ELLIPSE ATHLETIC 
    Sedlo na kolo pro libovolně dlouhé vyjížďky ve městě s centrálním výřezem, který zajišťuje úlevu od tlaku na choulostivé perineální oblasti.

  4. SELLE ROYAL ELLIPSE MODERATE 
    Širší sedlo na kolo pro libovolně dlouhé vyjížďky ve městě s centrálním výřezem, který zajišťuje úlevu od tlaku na choulostivé perineální oblasti. 

  5. SELLE ROYAL AVENUE ATHLETIC 
    Cyklistické sedlo Avenue je vybavena extra silným odpružením Royalgel™ pro snížení nepohodlí  sedacích kostí a centrálním kanálem, který zajišťuje úlevu od tlaku v perineální oblasti. Vhodní jak do města tak i na výlety.
       

Co testování sedel stojí?  
Nic, testování je zdarma. (jen vratná kauce 500,-)
Jak dlouho můžu testovat?
Většinou týden, ale je to na osobní domluvě max 14 dní.
Můžu testovat víc sedel najednou?
Ano, můžete.

Pro snadnější výběr správné šířky sedla Vám můžeme zdarma změřit přístrojem ERGON vzdálenost sedacích kostí.

V nabídce k testování máme i sedla značky Author a WTB. Neváhejte a zastavte se za námi na prodejnu v Třebíči, kde Vám s výběrem vhodného sedla rádi poradíme a sedlo k testování půjčíme. Ukončete trápení s posedem na kole, už jednou pro vždy.


Váš Flystork Team

Celoodpružená kola - výběr, technologie a údržba
Celoodpružená kola - výběr, technologie a údržba

Jak vybrat celoodpružené kolo? 

Proč si vlastně pořizovat celoodpružené kolo? Vždyť se celé houpe, je určitě pomalejší a jezdec se tím pádem více nadře. Omyl! Ty doby kdy celoodpružená kola představovali jen šílené, těžké stroje na jízdu z kopce dolů jsou už dávno nenávratně pryč. Celoodpužená kola tzv. „fully“ můžou být dnes i lehká, rychlá, tuhá a díky komplexnímu tlumení vibrací způsobené nerovností povrchu Vám šetří energii, kterou by jste jinak spotřebovali na tlumení vy. Naopak víc vaší energie vám zbyde na šlapání a budete ve finále rychlejší než na ultralehké pevném horském kole („hardtailu“). A to nejen z kopce, ale i na rovince a dokonce i v hrubších výjezdech kde pevné kolo odskakuje po nerovném povrchu a tím ztrácí trakci a vás udržení kola ve stopě stoji zbytečnou energii navíc.  

Nejdůležitější při výběru celoodpruženého horského kola je výška zdvihu odpružení. Výška zdvihu se volí podle náročnosti terénu, kde plánujete převážně jezdit. Budete jezdit lehký, střední terén a silnici taky, volte nižší zdvihy. Kolo bude komfortní, ale zároveň rychlé a pojede pěkně z kopce, po rovině a do kopce vyjede s lehkostí a dravostí. Plánujete jezdit ve středně těžkém terénu, líbí se vám lesní cesty a pěšiny či přímo „traily“? Volte střední výšku zdvihů. Pokud máte rádi adrenalin, láká vás pořádná divočina a z kopce dolů se vám rozšíří úsměv od ucha k uchu volte nejvyšší zdvihy. Pozor ale v takovém případě bude kolo na rovinkách a hlavně do kopce už línejší, což je daň za parádní komfort v těžkém terénu, kde kolo doslova nerovnosti „žere“. 

 

Na co se zaměřit při výběru celoodpruženého kola?  

 

Zdvih vidlice a tlumiče 

Zdvihem tlumení se rozumí délka zanoření vidlice či pohybu zadní stavby kolo. V praxi jde vlastně o velikost překážek, které kolo dokáže přejet a utlumit, „vyžehlit“. Výška zdvihu bývá u celoodpružených horských kol cca od 80 do 220 mm. 

 

Průměr kol 

Dřív mívali horská kola průměr ráfků 26”, měli sice dobrou akceleraci a příjemnou manévrovatelnost, ale menší trakci a hlavně pro svou malou velikosti hůře překonávali nerovnosti. Dnes většina výrobců vyrábí výhradně kola větších průměrů a to 29 a 27,5, které ve výsledku nabízejí znatelně lepší jízdní vlastnosti. A to větší nájezdový úhel, snadněji tak překonávají nerovnosti, větší plochou se dotýkají povrchu a mají tak vyšší trakci která je žádoucí jak při jízdě z kopce a brždění, tak i při jízdě do kopce, kde vyšší trakce zamezuje proklouznutí kola. Navíc větší kola mají větší setrvačnost. Celoodpružená kola do lehčího a středně těžkého terénu mají většinou průměr kol 29“. „Fully“ do náročného terénu bývají osazeny menším průměrem 27,5” jsou tak vhodná na pro technické disciplíny jako je sjezd nebo freeride, kde se ocení snadnější manévrovatelnost. Vznikají i tzv „Mullety“ kdy přední kolo je velké 29“ a zadní 27,5“. Zjednodušeně řečeno se jedná se o takový kompromis mezi 29 a 27,5. Velké přední kolo zajišťuje věší průjezdnost terénem a zadní menší kolo 27,5 větší ovladatelnost. Kolo může působit hůře vyváženě a musí se tak dobře, odborně nastavit. 

 

Geometrie 

Jak jsme již psali výše, čím vyšší zdvihy kolo má, tím vzpřímenější (kratší) nabízí jeho geometrie posed, tak aby umožnila snadné ovládání i při vyšší rychlostech a dostatečné přenesení těžiště jezdce nad zadní kolo, což je nutné při prudkých sjezdech a při průjezdech těžkých technických pasážích. Naopak fully do lehčího terénu mají posed delší skoro srovnatelně tak dlouhý jak horská kola pevná a tím lépe zapojíte při šlapání i horní polovinu těla a kolo je tak živější při jízdě na rovině a do kopce. Celoodpružená kola se dle výše uvedených kritérií dělí do kategorií XC/maraton nebo trail bike/all-mountain a enduro/freeride/sjezd. 

 

XC / Maraton (zdvihy do 120mm) 

Tato celoodpružená kola jsou lehká, rychlá a jsou určena pro rychlou a efektivní jízdu v lehčím terénem, ale klidně i po silnici. Hmotnost nejlepších modelů se pohybuje i jen okolo 9 kg. Mají sportovní delší posed pro maximální výkon a efektivitu šlapání. Zdvihy se pohybují mezi 100 - 120 mm. Na celoodpružených XC modelech se jezdí závody MTB cross-country. Rychlost je u těchto kol na prvním místě. 

 

Trail / All Mountain (zdvihy 120 - 150mm) 

Celoodpružená trailová kola uspokojí každého, kdo má rád středně těžký terén a lákají ho lesní cesty, stezky, pěšiny a baví se technickou jízdou terénními pasážemi. Mají poněkud vzpřímenější posed než XC modely, pro lepší ovladatelnost. Zdvihy mají 120 - 150 mm a poradí si již s kdejakým kořenem či kamenem. Trailová kola jsou doma ve středním a lehkém terénu, zvládnou i silnici, ale budou malinko línější. Díky pohodlnějšímu posedu se nemusíte bát i dlouhých celodenních vyjížděk. Vedle rychlosti je zde kladen důraz na zážitky z technické jízdy v terénu. 

 

Enduro / Freeride/ Sjezd (zdvihy 160 - 220mm) 

Robustní kola určená pro těžký a náročný terén. Jejich přednost je hlavně jízda z kopce, nezaleknou se i skoků. Jsou navrženy tak že zvládají i ty nejnáročnější trasy, nejostřejší sjezdy a nejtěžší výzvy. Jejich geometrie nabízí vzpřímenější posed pro snadné ovládání i prudkých sjezdů s možností přesunout těžiště co nejvíc dozadu. Velmi krátký posed se projeví při jízdě do kopce, kde bude kolo citelně pomalejší. Daní za vyšší odolnost je větší hmotnost.  

 

Nezapomínejte, že nejsme jenom eshop a pokud budete chtít s výběrem poradit, můžete se za námi stavit na naši kamennou prodejnu v Třebíči nebo nás kontaktujte a my vám rádi s výběrem vhodného celoodpruženého kola poradíme. 😊 

 

Podívejte se na naši nabídku celoodpružených kol zde.

 

Cyklovýlet Flystork
Cyklovýlet Flystork
Jezdíme rádi na kole. Pojeďte s námi.
📆 Tento pátek 12. 7. 2024 ve 14:00 sraz na dvoře u prodejny Flystork, Jejkovská brána 36/1, Třebíč
👕 Tričko Flystork ZDARMA pro každého, kdo se zúčastní
 
👕 Do komentáře napiš: JEDU + velikost trička 🙂
 
🏞 Střední obtížnost, zpevněné cyklostezky, polní cesty (asfalt/šotolina)
Doporučení: Horské kolo/elektrokolo, Gravel. Na vlastní nebezpečí, doporučujeme helmy.
 
📌 Start i cíl je před prodejnou FLYSTORK
Pohodové tempo, celkem 35 km s možnými zastávkami na rychlý pívo a dobré pohoštění.
 
Trasu povedeme přes:
📌 Budíkovicích u Lenina
📌 Čechtín u koupaliště
📌 Hostinec Sokolí (větší zastávka s občerstvením)
 
Návrat zpět k prodejně Flystork, případně po své ose 😉 těšíme se na vás.
Tým Flystork
Kompletní průvodce výběrem silničního kola
Kompletní průvodce výběrem silničního kola

Jak vybrat silniční kolo? 

Silniční kolo představuje jasnou volbu pro každého, kdo preferuje jízdu převážně po silnicích a asfaltových cyklostezkách. Hledá rychlou jízdu s minimálním valivým odporem a dlouhým nájezdem kilometrů. Silniční kolo je spojením rychlosti a lehkosti. Správně vybrané silniční kolo dokáže doslova “hltat” najeté kilometry.  
Silniční kola můžeme rozdělit do dvou hlavních kategorií: rekreační a závodní. 

Každá z těchto kategorií je určena pro odlišný typ uživatele a má specifické charakteristiky, které vyhovují jejich potřebám. 

 

Rekreační silniční kola 

Rekreační silniční kola jsou speciálně navržena tak, aby poskytovala maximální pohodlí a byla uživatelsky přívětivá. Tato kola jsou vhodnou volbou pro cyklisty, kteří hledají lehký, rychlý a zároveň pohodlný dopravní prostředek pro kratší i delší vyjížďky. A to jak na rekreační turistický zážitek, tak i pro zlepšení a udržení fyzické kondice. Díky svým specifickým vlastnostem a konstrukci jsou ideální pro ty, kteří nevyžadují extrémní výkony, ale chtějí si užívat jízdu s důrazem na komfort. 

Geometrie těchto kol je navržena tak, aby poskytovala pohodlnější a vzpřímenější posed, který minimalizuje zátěž na záda a ramena. Zároveň umožňuje snadné ovládání kola během jízdy. To je obzvláště důležité pro jezdce, kteří tráví na kole mnoho hodin, neboť správný posed může výrazně ovlivnit celkový komfort a snížit riziko únavy. Ve srovnání se závodním silničním kolem, je rám kola o něco kratší, hlavová trubka o něco vyšší, tím jsou řídítka výše posazená a celý posed je tak pohodlnější. Převody mývají větší rozsah pro snadné pomalejší vyjíždění větších kopců.   

Výběr mezi rekreačním a závodním modelem by měl být založen na individuálních potřebách a preferencích každého cyklisty. Rekreační kola nabízejí více pohodlí a jsou více přístupná, zatímco závodní kola jsou zaměřena na výkon a rychlost a jsou vhodná pro zkušenější a více ambiciózní cyklisty. Při rozhodování je důležité zvážit, jak často a v jakých podmínkách plánujete kolo používat. Vaše volba by měla co nejlépe odpovídat vašim potřebám a umožnit vám dosáhnout vašich cyklistických cílů. 

 

Specifické vlastnosti: 

  • Materiál rámu: Často jsou vyrobeny z hliníku, což poskytuje dobrý kompromis mezi cenou a kvalitou. Rámy můžou mít i z karbonu, což sebou přináší nejen nižší hmotnost, ale i vysokou tuhost směry kterým je to potřeba a hlavně vyšší komfort. Kolo s karbonovým rámem se chová klidněji a vzniklé vibrace, které jdou z povrchu vozovky do kol se v rámu zlutmí, doslova “ztratí”.  Naopak u hliníkových rámu, je hliník vodič a vibrace vodí, resp. přenáší z vozovky přes kola až do řídítek, sedla a pedálů. Proto bývají u levnější silničních kol z krabonu aspoň přední vidlice.   
  • Geometrie: Mají pohodlnější geometrii, která umožňuje vzpřímenější posed a zároveň snižuje zátěž na záda a ramena.  
  • Brzdy: Můžou být vybaveny buď ráfkovými brzdami nebo kotoučovými brzdami, které poskytují lepší brzdný výkon za mokra. 
  • Převody: větší převodový rozsah. Od těžkých převodů na rovinky až po lehké převody do větších kopců. 
  • Váha: Silniční kola jsou lehká a jejich rozpohybování nás stojí tak méně energie 

 

Závodní silniční kola 

Závodní silniční kola jsou pečlivě navržena tak, aby poskytovala nejvyšší možný výkon a maximální rychlost.  Tato kola jsou zvláště vhodná pro závodníky a pokročilé cyklisty, kteří požadují absolutní špičku v jízdních vlastnostech. Závodníci očekávají, že jejich kolo jim poskytne tu nejlepší možnou podporu během závodů nebo náročného tréninku. 

Díky svému specifickému designu, materiálům a technologiím, které jsou využívány při jejich výrobě, závodní silniční kola nabízí vynikající tuhost a reaktivitu. Rámy těchto kol jsou často vyrobeny z těch nejlepších pokročilých materiálů jako je karbon, což zajišťuje nejen nízkou hmotnost, ale hlavně potřebnou vysokou tuhost pro nejefektivnější přenos energie při šlapání.  

Geometrie závodních silničních kol je navržena s důrazem na agresivitu a aerodynamiku. Tento typ geometrie umožňuje cyklistovi zaujmout nižší a více aerodynamický posed, což výrazně zlepšuje rychlost jízdy tím, že minimalizuje odpor vzduchu. Tímto způsobem jsou cyklisté schopni dosahovat vyšších rychlostí s menším úsilím, což je klíčové zejména v závodním prostředí. Rám je tak oproti rekreačnímu delší a řídítka jsou níž než sedlo, jezdec je tak znatelně předkloněn a při šlapání tak využívá maximálně své cele tělo pro co nejlepší přenos energie do šlapání.  

Závodní silniční kola jsou tedy ideální volbou pro ty, kteří hledají kolo, které jim umožní plně se věnovat svým cyklistickým ambicím. Tím dosáhnou vynikajících výsledků na závodních tratích nebo při náročných trénincích. Jejich výkon, rychlost, lehkost a technologická vyspělost jsou klíčové pro dosahování nejlepších časů a překonávání osobních rekordů. 

 

 

Specifické vlastnosti: 

  • Materiál rámu: Často jsou vyrobeny z karbonu, který je extrémně lehký a zároveň poskytuje vynikající tuhost a přenos energie, zároveň tlumí vibrace a je tak oproti hliníkovým rámům komfortnější.  Karbonové rámy jsou dražší, ale nabízejí ty nejlepší jízdní charakteristiky.  
  • Geometrie: Mají agresivnější geometrii, která umožňuje nižší a aerodynamický posed, zvyšující efektivitu a rychlost. 
  • Zapletené kola: velká tuhost a nízká váha 
  • Brzdy: Moderní závodní kola jsou často vybavena kotoučovými hydraulickými brzdami, které umožňují konzistentní brzdný výkon i v náročných podmínkách. 
  • Převody: kvalitní přesné převody s jemnými rozestupy pro snadné udržení tempa 
  • Váha: Silniční kola jsou extrémně lehká, jejich rozpohybování nás pak stojí o to méně energie  

 

Při výběru mezi rekreačním a závodním modelem by měli zájemci zvážit, jak často plánují kolo používat, jaké jsou jejich jízdní ambice a jaký mají rozpočet. Rekreační kola jsou více přístupná a pohodlná, zatímco závodní kola nabízejí vyšší výkon a jsou určena pro intenzivnější jízdu. 

 

Jak vybrat správnou velikost rámu silničního kola podle výšky postavy 

Správný výběr velikosti rámu je klíčový pro pohodlné a efektivní ježdění na silničním kole. Nesprávně vybraná velikost rámu může vést k nepohodlí, zvýšenému riziku zranění a snížené výkonnosti. Velikost rámu u silničních kol je obvykle udávána v centimetrech a odkazuje na délku sedlové trubky (od středu klik k horní části sedlové trubky).  

 

Tabulka velikostí rámu silničního kola podle výšky postavy  

 

Výška postavy (cm) 

Velikost rámu (cm) 

150 - 160 

47 - 49 

160 - 170 

49 - 52 

170 - 180 

52 - 55 

180 - 190 

55 - 58 

190 a více 

58 a více 

 

 

Jak měřit správnou velikost  

  1. Základním faktor je výška postavy jezdce viz orientační tabulka výše 
  1. Druhý faktor je vnitřní délka nohy: Staňte bosí s nohama asi 15 cm od sebe a změřte výšku od země po rozkrok. Tato míra pomůže určit správnou výšku rámu.  
  1. Výpočet velikosti rámu: Pro silniční kola se doporučuje vynásobit tuto délku faktorem 0.67. Výsledek by měl odpovídat výšce rámu od středu pedálů po horní konec sedlové trubky.  
  1. V ideální případě je si samozřejmě na vybrané kolo sednout a projet se. Dát na své pocity z jízdy a určitě se poradit s důvěryhodným odborníkem, který vás na kole vidí.  

 

Důležité tipy  

  • Testovací jízda: Vždy, pokud je to možné, absolvujte testovací jízdu, abyste si ověřili, že vybraná velikost rámu je pro vás pohodlná.  
  • Poradenství odborníků: Využijte odborné poradenství v na naší prodejně, kde vám pomůžeme s přesným nastavením kola.  

 

Výběr správné velikosti rámu znamená nejen větší komfort, ale i lepší kontrolu nad kolem a efektivnější přenos síly při šlapání. To vše přispívá k lepší celkové jízdní zkušenosti. 

 

Závěrečné shrnutí 

Při výběru silničního kola byste měli věnovat zvláštní pozornost několika klíčovým aspektům, zejména materiálu rámu, převodům, zapletených kol a typu brzd.  

 

  • Rámy silničních kol bývají vyrobeny z různých materiálů, které ovlivňují jak cenu, tak jízdní vlastnosti kola. Celohliníkové rámy jsou cenově dostupnější, ale mohou nabízet horší jízdní vlastnosti ve srovnání s dražšími modely. Hliníkové rámy doplněné karbonovou vidlicí poskytují lepší poměr cena/výkon. Tato kombinace snižuje celkovou hmotnost kola, zlepšuje absorpci vibrací a celkově přispívá k lepším jízdním vlastnostem. Nejvyšší úroveň v oblasti jízdních vlastností poskytují celokarbonové rámy, které jsou sice dražší, ale zároveň nabízejí vynikající jízdní vlastnosti a díky tomu že nevodí vibrace vyšší komfort. 
  • Důležitá jsou tuhá a lehká zapletená kola s kvalitními ložisky. 
  • Kvalitní, přesné a lehké převody. Důležité vybírat vhodný rozsah převodů dle prostředí kde se bude převážně jezdit. 
  • Co se týče brzd, na trhu jsou ještě občas vidět ráfkové (čelisťové) brzdy, které jsou cenově dostupnější a vyskytují se na levnějších kolech. Nicméně, jejich výkon může být omezený při vyšších rychlostech a ve vlhkém prostředí. Naopak nyní již převládají hydraulické kotoučové brzdy, které díky svým výrazně lepším brzdným vlastnostem ráfkové brzdy z trhu vytlačují.  Hydraulické brzdy mají výhodu nejen ve vysoké stabilní účinnosti za jakýchkoliv povětrnostních podmínek, ale i délce životnosti brzdících elementů, a minimální údržbě. Nedochází u nich ke ztrátám opotřebení lanovodných tahů apod.
  • Mezi hlavní výhody silničních kol patří nízká váha, možnost najetí velkého množství kilometrů, dostupnost kvalitních kol za rozumné ceny a relativně jednoduchá údržba. Na druhou stranu, hlavní nevýhodou je, že silniční kola nejsou vhodná pro jízdu na nezpevněných cestách nebo štěrkových plochách. Pro ty, kteří se chtějí věnovat jízdě na větší vzdálenosti i mimo zpevněné cesty je ideální volbou gravel kolo. Pokud ale hledáte kolo, které vám umožní dosáhnout vynikajících sportovních výsledků na zpevněných cestách, silniční kolo by mělo být vaší první volbou. 

 

Při výběru nezapomeňte zvážit všechny zmíněné aspekty, aby vaše investice co nejlépe odpovídala vašim potřebám a očekáváním. 

 

Jak vybrat elektrokolo – Průvodce pro začátečníky i pokročilé
Jak vybrat elektrokolo – Průvodce pro začátečníky i pokročilé

Co je vlastně elektrokolo? 
 Elektrokolo je typ jízdního kola, které je vybaveno elektromotorem, řídící jednotkou a baterií, která slouží jako zdroj energie. Tento elektromotor poskytuje asistenci jezdci, ale aktivuje se pouze tehdy, když jezdec aktivně šlape do pedálů. Pohyb pedálů je detekován snímačem umístěným v pedálech, který signalizuje řídící jednotce, aby spustila motor. 

 

Co by elektrokolo nemělo/nesmí mít? 
 Elektrokola jsou regulována tak, aby byla vhodná pro běžný silniční provoz. To znamená, že výkon motoru nesmí trvale překročit 250 wattů, ačkoli může být dočasně vyšší v náročnějších situacích, jako je například prudké stoupání. Maximální napětí systému nesmí přesáhnout 48 voltů a asistenční rychlost kola nesmí být vyšší než 25 km/h. Dále je zakázáno, aby motor kola byl ovládán bez šlapání, jako například pomocí plynové rukojeti nebo páčky, což by z elektrokola udělalo spíše motorové vozidlo než asistované kolo. 

 

Z čeho se elektrokolo skládá? 
  

  1. Elektromotor 
    Elektromotor může být umístěn v zadním náboji, což jsou cenově nejdostupnější motory, nebo v předním náboji, což je už méně běžné a často se vyskytuje jen u elektro tříkolek a vzácně u  městských elektrokol. Optimální variantou je středový motor umístěný ve středu šlapacího mechanismu, vybavený senzory, které zajišťují plynulejší tah, efektivnější spotřebu energie pro delší dojezd a lepší vyvážení těžiště kola.
  2. Baterie
    Dříve bývaly baterie vzadu na kole v nosiči, to mělo ale nevýhodu se špatném vyvážení kola. Dnes už to mívají jen některá levná městská kola.  Existují i varianty, které mají umístěnou baterii za nebo před sedlovou trubkou, ve svislé poloze, kde už je těžiště kola lepší.  Ale nejlepší umístění baterie je v rámu kola. Kola je pak ideálně vyvážené a k baterii je snadný přístup.  V současnosti se nejčastěji používají lithium-iontové baterie s různou kapacitou.
  3. Řídící jednotka
    Tato jednotka je mozkem celého elektrického systému kola, přijímá a zpracovává data ze senzorů rozmístěných po kole. Ty vyhodnocuje a podle toho ovládá chod motoru a celého elektrokola.
  4. Ovládací panel
    Většinou se nachází na řídítkách, má na sobě tlačítka k ovládání chodu elektrokola. U většiny modelů elektrokol obsahuje i displej, který zobrazuje informace jako tachometr, zvolenou asistenci, dojezd, stav baterie a další. U ekonomičtějších modelů je použit jednoduchý LED indikátor stavu baterie a stupně asistence motoru.
  5. Snímače
    Elektrokola jsou vybavena řadou snímačů, které odesílají data do řídící jednotky, což zajišťuje správnou funkci kola. Kola s lepšími středovými motory mají například snímač točivého momentu, který upravuje výkon motoru v závislosti na síle šlapání. Existuje také snímač rychlosti který snímá aktuální rychlost. 

 

 Proč si pořítdit elektrokolo? 
        

  • Univerzálnost 

Elektrokola získávají na popularitě jako dopravní i sportovní prostředek a jsou vhodná pro široké spektrum uživatelů – od mladých po seniory, od lidí se zdravotním postižením až po zkušené sportovce. Existuje mnoho důvodů, proč si pořídit elektrokolo, zde jsou některé z klíčových: 

  • Cena vs přínos: Ačkoliv pořizovací a provozní náklady elektrokola jsou vyšší ve srovnání s obyčejnými koly, stále jsou výhodnější než jiné motorizované dopravní prostředky, jako jsou malé motocykly nebo auta, zejména ve městském provozu. Náklady na energii potřebnou k ujetí 1 km jsou u elektrokola velmi nízké, pohybují se mezi 0,03 až 0,05Kč. Jinak např. jedno úplné nabití baterie 625Wh vás vyjde cca na 3,67Kč (počítáno s cenou 1kWh za 5,88Kč). 
      
  • Ekologický přínos: Jízda na elektrokole přináší zdravotní benefity a je šetrná k životnímu prostředí. Statistiky ukazují, že mnoho cest autem je kratších než 7,5 km – elektrokola tuto vzdálenost ujedou s výrazně nižší spotřebou energie a menším dopadem na životní prostředí než mopedy či auta. 
      
  • Legislativní nezávislost: Podle platné legislativy se na elektrokola nahlíží jako na obyčejná kola. To znamená, že pro jejich používání není třeba zvláštní homologace, registrace, pojištění, ani řidičské oprávnění. Můžete s nimi jezdit tam, kde je to povoleno pro klasická kola. 
      
  • Rozšíření možností: Elektrokolo vám umožní zvýšit váš akční rádius a snadno vás dopraví na místa, kam byste se jinak nedostali. Nejste omezeni kapacitou baterie, a pokud dojde k jejímu vybití, můžete pokračovat v jízdě vlastní silou. Baterii lze následně jednoduše dobít. 
      
  • Větší svoboda: S elektrokolem se vyhnete dopravním zácpám, problémům s parkováním a mnoha dalším komplikacím spojeným s cestováním ve městě. Elektrokolo umožňuje flexibilnější plánování tras a snadnější překonávání terénních překážek bez nadměrného úsilí. 
      

Jak správně vybrat elektrokolo?

 

Před nákupem elektrokola je důležité zvážit několik klíčových aspektů, které vám pomohou určit, které kolo bude pro vás nejvhodnější. Zde je pár otázek, které byste si měli položit: 
 
1. Účel použití elektrokola:

    • Pro denní dojíždění do práce?
    • Pro rekreační jízdu ve volném čase?
    • Pro sportovní účely? 

 
2. Frekvence jízdy:

    • Budete jezdit denně?
    • Pouze o víkendech?
    • Občas? 
       

3. Délka typických tras:

    • Krátké trasy do 10 km?
    • Střední trasy 10-50 km?
    • Dlouhé trasy nad 50 km? 

 
4. Typ terénu, na kterém budete jezdit:

    • Hladké městské silnice?
    • Nerovný terén nebo cesty v přírodě?
    • Kombinace obojího?

5. Rozpočet: 

    • Méně než 20 000 Kč?
    • 20 000 Kč až 50 000 Kč?
    • Více než 50 000 Kč? 
       

Po zodpovězení těchto otázek byste měli mít jasnější představu o tom, jaké technické specifikace by vaše elektrokolo mělo splňovat, včetně velikosti rámu, typu rámu, průměru kol, kapacity baterie, systému odpružení a typu motoru. 

  
Faktory ovlivňující cenu elektrokola: 
 

  • Typ motoru a jeho umístění: Motor umístěný ve středu kola je obvykle dražší, ale nabízí lepší vyvážení a efektivitu.
  • Kapacita baterie: Větší kapacita baterie zvyšuje cenu, ale zároveň poskytuje delší dojezd na jedno nabití.
  • Kvalita komponent: Vyšší kvalita komponent, jako jsou brzdy, převody, vidlice a ostaní  součástky, může výrazně zvýšit celkovou cenu kola. 

   

 

Typy motorů pro elektrokola 
  

Na současném trhu najdeme širokou škálu typů motorů pro elektrokola. Základní kategorizace zahrnuje motory umístěné v zadním kole a středové motory. I když jsou středové motory obvykle dražší, nabízejí lepší ovladatelnost a efektivitu při šlapání. 

  1. Zadní motor funguje na bázi pohybového senzoru (tzv. PAS – pedál asistent systém). Ten je uložen ve šlapacím středu a reaguje na pohyb pedálů. První šlápnutí je na Vás, poté senzor sepne a motor začíná pomáhat.  Tento motor nedokáže rozlišit zdali jedete po rovině nebo do kopce, pomáhá pořád stejně jen podle zvolené asistence.
  2. Středový pohon funguje pomocí torzního (silového) senzoru, který je součástí motoru. Při zatlačení do pedálu okamžitě vysílá signál a motor ihned pomáhá., což je velice příjemné. Navíc měří sílu tlaku na pedál a podle toho dokáže jemně dávkovat elektrickou energii, čím víc šlápnete tím víc kolo jede. Na rovince jede úsporně do kopce jede o to víc. (Pozor existují i vijímky jako je např. motor Bafang M300, který je sice středový ale torzní senzor nemá a postrádá tím tak jeho výhody). 
      

Druhy motorů elektrokol: 

 

1. Bosch – středové motory 

  • Performance Line CX 4. generace: Nejnovější motor od Bosche, váha  2,9 kg, kroutící moment 85 Nm
  • Performance Line CX (do roku 2020): Dříve nejsilnější motor Bosche, váha  3,5 kg, kroutící moment 75 Nm
  • Performance Line SX (novinka 2024): superlehký, sportovní výkonný motor, váha  2,0 kg, kroutící moment 55Nm  
  • Performance Line: Váha  3,2 kg, kroutící moment 75 Nm (starší model 60Nm)  
  • Active Line Plus: Váha  3,2 kg, kroutící moment 50 Nm
  • Active Line: Váha cca 2,9 kg, kroutící moment 40 Nm 
     

2. Bafang – středové motory:

  • M500 (M501): sportovní motor od Bafangu, váha 3,3 kg, kroutící moment 95* Nm.
  • M420: Váha 3,6 kg, kroutící moment 80* Nm.
  • M400: Podobný M420, ale s většími rozměry, váha 3,6 kg, kroutící moment 80* Nm.
  • M300 / Modest: Váha 3,6 kg, kroutící moment 80* Nm, nemá torzní senzor, na rozdíl od ostatních modelů. 
     

3. Shimano Steps – středové motory: 

  • EP8 (EP801): Speciálně pro horský terén, váha 2,57 kg, točivý moment 85 Nm.
  • EP6 (EP600): Sportovní motor širokého využití, váha 2,9 kg, točivý moment 85 Nm,  
  • E5000: Lehký cykloturistický motor s velmi nízkou spotřebou, váha 2,5 kg, točivý moment 40 Nm. 
     

4. Yamaha - středové motory:

  • PW-X3: kroutící moment 85 Nm, váha 2,75 Kg
  • PW-ST: kroutící moment 70 Nm, váha 3.41 Kg 

 
5. Fazua - středové motory:

  • Fazua ride 60: kroutící moment 60, váha 1.96 Kg 
     

6. Bafang – zadní nábojové motory:

  • 8FUN: Váha přibližně 2 kg, kroutící moment 35-45 Nm, ideální pro lehké městské ježdění.

 *středové motory BAFANG jsou známé svým mírným nadhodnocováním točivého momentu. Motory mají sice papírově 80/95 Nm, ale subjektivně na nás působí slabším dojmem. 

 

Druhy baterií v elektrokolech 

 

V elektrokolech se obvykle používají lithium-iontové baterie, které jsou známé svou vysokou energetickou hustotou a dlouhou životností. Kapacita těchto baterií se liší a má přímý dopad na dojezd kola a jeho využití: 

  

  • Malá kapacita (6-10 Ah): Tyto baterie jsou obvykle nalezeny na městských elektrokolech určených pro krátké jízdy. Nabízejí dostatečný dojezd pro denní dojíždění nebo krátké výlety po městě.
  • Střední kapacita (13-16 Ah): Baterie této kapacity jsou vhodné pro delší jízdy a častější použití, poskytují lepší kompromis mezi váhou a dojezdem.
  • Velká kapacita (17,5 + Ah): Tyto baterie jsou nejlepší volbou pro horská elektrokola nebo pro dlouhé trasy v náročném terénu. Nabízejí nejdelší dojezd a jsou schopné vydržet i náročné podmínky. 
     

Komponenty elektrokola 

 

Klíčové komponenty elektrokola hrají zásadní roli v celkovém výkonu a komfortu při jízdě. Zde jsou některé z hlavních komponent, na které by měli zájemci o elektrokola dbát: 

  • Vidlice: U elektrokol, zejména těch určených pro horskou jízdu, jsou často používány odpružené vidlice, které zlepšují kontrolu nad kolem a komfort jízdy na nerovném terénu. Výběr správné vidlice může výrazně ovlivnit jízdní vlastnosti kola.
  • Brzdy: Elektrokola jsou těžší a rychlejší než bežná nemotorová jízdní kola. Proto je důležité aby mělo účinné a spolehlivé brzdy.  
  • Přehazovačka: Tento komponent je zásadní pro plynulé přehazování převodů během jízdy. Kvalitní přehazovačka zajistí efektivnější přenos energie a snazší přizpůsobení se různým jízdním podmínkám.
  • Řazení: Systém řazení musí být intuitivní a snadno dostupný, aby umožnil rychlou reakci na změny terénu. U elektrokol se často používají elektronická řazení, která nabízejí přesnější a spolehlivější výkon.
  • Řetěz: Jako klíčový prvek pohonného systému musí být řetěz odolný a přizpůsobený zatížení, které elektromotor představuje, zejména u výkonnějších modelů.
  • Pláště: Pláště se nesmí podcenit, měli by mít odpovídající vzorek, aby zajistili spolehlivou trakci, vítaná je větší pevnost pro větší zatížení a případně i protidefektová úprava. 


Každá z těchto komponent má vliv na celkovou funkčnost a uživatelský komfort elektrokola, a proto je důležité vybírat kolo s kvalitními komponenty, které odpovídají vašim potřebám a stylu jízdy. 

Průvodce výběrem gravel kola
Průvodce výběrem gravel kola

Gravel bike je něco jako švýcarský armádní nůž v cyklistice: Může to být silniční kolo, horské kolo, kolo pro dojíždění do práce i cestovní kolo. Objevuje nový svět, který nemá limity. Můžete jezdit doma na dvorku, venku na silnici, po polních cestách, po lesních pěšinách nebo kličkovat po městských uličkách, prostě kdekoliv.  
Díky širším vidlicím má gravel širší pláště než na silničním kole, což zajistí lepší komfort i v nerovném terénu. Posed na kole je oproti silničce kratší, vzpřímenější, aby byla zajištěná snadnější ovladatelnost a také vyšší komfort.  

  
Pokud uvažujete o koupi gravel kola, měli byste vědět, na co se zaměřit:  

  • Rám: Materiál rámu výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti a cenu kola. Gravel kola z hliníku jsou cenově dostupnější, ale mohou nabízet horší jízdní vlastnosti (hliník je vodič a vede případné vibrace). Varianta s hliníkovým rámem a karbonovou vidlicí nabízí dobrý poměr ceny a výkonu. Karbonová vidlice zlepšuje tlumení vibrací a snižuje hmotnost. Kompletně karbonový rám kola pak poskytuje vynikající jízdní vlastnosti, tlumí vibrace při zachování vysoké tuhosti. Kolo je klidnější, pohodlnější i na náročnějších cestách, ale má vyšší pořizovací cenu. 
  • Brzdy: Kotoučové brzdy jsou standardem pro gravel kola, oproti ráfkovým brzdám nepodléhá jejich účinnost vnějším vlivům (voda, bláto). Na levnějších gravelech jsou mechanické, pokud si ale připlatíte budou hydraulické, které se vám odvděčí vyšší účinností, lehčím chodem a menší údržbou. 
  • Pláště: Širší pláště jsou klíčové, poskytují lepší pohodlí a trakci na různorodých površích. Pokud vás láka jízda víc v terénu než na silnici vybírejte raději širší pláště. Zároveň nezapomínejte že musí zbýt místo mezi pláštěm a rámem i na nějaké to blátíčko, pokud nechcete každou chvilku zastavovat a čistit průchodnost vidlicí. 
  • Převodník a kazeta: Správný výběr převodníku a kazety je klíčový pro efektivní jízdu v různých terénech. Síla jednoho převodníku je v jednoduchosti a rychlosti řazení. Taktéž řetěz z něj jen tak nespadne. Ale pokud počítáte s kopcovitějším ježděním pak dvoupřevodník má přeci jenom větší převodový rozsah. 
  • Řídítka: Širší a ergonomicky tvarovaná řídítka zlepšují kontrolu kola na náročnějším terénu a zároveň poskytují pohodlnější úchop při delších jízdách.
  • Sedlo: Pohodlné sedlo je nezbytné, jelikož gravel jízdy často zahrnují dlouhé úseky na různých typech terénu. Sedlo by mělo být dostatečně pohodlné a odolné vůči vibracím.
  • Odpružení: Některá gravel kola nabízejí odpružené vidlice nebo dokonce zadní odpružení, což může být výhodné pro extrémně náročné terény a zlepšuje celkový komfort jízdy. 

  
Zaměřením na tyto komponenty si vyberete gravel kolo, které odpovídá vašim potřebám a zároveň poskytne pohodlí a výkon potřebný pro objevování nových cest a terénů. 
  
Gravel kola jsou univerzální a umožňují vám pohodlně projíždět nejenom po hladkém asfaltu, ale taky po méně udržovaných a náročnějších polních cestách i lesních stezkách. Tato schopnost přizpůsobení je obrovským přínosem, protože gravel kola překonávají omezení tradičních silničních kol. Robustnější konstrukce a širší pláště zvládnou i náročnější terén bez problému. 
  
Ačkoliv hlavní nevýhody gravel kol spočívají ve vyšších počátečních investicích potřebných k nákupu kvalitního kola, tyto náklady jsou často ospravedlnitelné pro cyklisty, kteří hledají jedno kolo schopné zvládnout široké spektrum terénů. Gravel kolo efektivně eliminuje potřebu vlastnit více specializovaných kol pro různé typy jízdy. Pokud si přejete kolo, které vám umožní neomezeně objevovat různé cesty a terény bez omezení typu povrchu, gravel kolo je investice, která se na dlouhou dobu vyplatí a poskytne vám nezapomenutelné zážitky při každé každé jízdě. Když jezdíte nějakou pravidelnou trasu, z gravelem ji můžete libovolně “vylepšovat” hledejte zkratky, nebojte se zařadit zábavné prvky (obrubníky, schůdky, apod.) užívejte si volnost a oproti horským kolům i vyšší rychlost. 


Volba gravel kola je ideální pro cyklisty, kteří ocení svobodu a flexibilitu v jejich jezdeckém dobrodružství a nechtějí být omezováni typem terénu. 

FLYSTORK DAYS 22. a 23. května 2024
FLYSTORK DAYS 22. a 23. května 2024
22. a 23. května, si rozhodně najděte cestu na náměstí v Třebíči.
Bude zde stánek, kde získáte možnost být slosováni o skvělé ceny na prodejně Flystork (Jejkovská brána 36/1) ve dvoře přímo pod komínem s čápy!
 
Ve dvoře na vás čekají další skvělé soutěže, výhry a informace o tom, jak pečovat o své kolo, můžete si vyzkoušet vyměnit nášlapy, namazat řetěz, tipnout si za jak dlouho nasadíte nové gripy na řidítka. Řada soutěží je nachystaná i pro vaše děti.
 
BALONKY, cukrová vata, SKÁKACÍ HRAD, limonáda ani občerstvení nebudou chybět! 
Pevně se držte
Pevně se držte

Vítězný tým Cannondale Factory Racing XC dal jasně najevo své potřeby: dejte nám víc. Tak jsme to udělali. Více zdvihu, progresivnější geometrie, agresivnější specifikace. Spolu s jedním z nejpokročilejších odpružení, které kdy zdobilo lehký závodní stroj, najde Scalpel extra rychlost na každé části trailu.

Flystork jako jeden z 8 prodejců v ČR, má tu čest mít tenhle luxusní kousek na prodejně. Přijďte ho omrknout. 

Tým Flystork 

flystork.cz/cannondale-scalpel-29-carbon-4-2024-ryw

Známe výherce soutěže o pumpičku AUTHOR

Dnes, 22. března jsem vylosovali ze 150 soutěžícíh, kteří se zapojili a komantovali příspěvek na facebookové stránce @flystork.cz, vítěze. Na facebooku najdete více informací a video z losování.

Vybírat z dalších praktických pumpiček a hustilek můžete zde: flystork.cz/hustilky

Tým Flystork