Close
Váš nákupní košík je prázdný.

Jak správně vybrat horské kolo - průvodce

Horská kola, často označovaná jako "bike" nebo taky “MTB”, jsou spolehlivými společníky pro jízdu po zpevněných i lesních cestách a v náročném terénu. Díky robustní konstrukci, většímu zdvihu odpružené vidlice,  hrubším a širším vzorkům plášťů, jsou tato kola navržena pro vyšší  odolnost, větší trakci a komfort.  Výběr správného horského kola může významně ovlivnit váš cyklistický zážitek. 

 

Typy horských kol a jejich konstrukce 

Horská kola se liší typem zadní stavby a geometrií. Zadní stavba rámu kola může být buď pevná nebo  odpružená. S pevnou zadní stavbou se horské kolo nazývá „hardtail“ a se zadním odpružením „full“ (celoodpružené). Pevná zadní stavba je ideální pro méně náročný terén, kde zajišťuje rychlou a obratnou jízdu při zachování maximální tuhosti.  Na druhou stranu plně odpružená kola poskytují vyšší komfort a jezdec tak neztrácí energii tlumením vibrací a může se soustředit víc na samotný výkon.  Panuje takový milný mýtus, že celoodpružená horská kola jsou výhradně závodní záležitostí, či že jsou určena na bezmozkové ježdění z kopce dolů 😊.  Jsou totiž i celoodpružená kola, která jsou určená i do lehkého terénu a bez problému mohou jezdit i po silnici.  Tím se dostáváme k další důležité věci, a tou je geometrie rámu. Což jsou rozměry rámu, délky trubek, úhly, které trubky rámu spolu svírají, rozvor kol, výška zdvihu odpružení atd.. Geometrii dělíme na „klasické“ XC horská kola, trialová kola (allmountain) a enduro kola.

XC horská kola (XC=Cross country) jsou horská kola určená na jízdu po lehkém a středním terénu, posed je na nich standartně dlouhý a jede se na něm příjemně, jak po polních, lesních cestách, tak hravě zvládnou i silnici. Je to vesměs takový fajn univerzál. 

Trialová horská kola jsou speciální horská kola, která mají uzpůsobenou geometrii pro jízdu ve středně těžkém až těžkém terénu. Parádně se ovládají i při složitějších situacích. Dnes se objevují přímo speciální místa určená pro cyklisty prahnoucích po „teréním ježdění“  tzv „traily“. Jedná se o stezky, pěšiny v náročnějším terénu, určené právě pro jízdu na kole.       

Enduro horská kola, tohle jsou kola, která si doslova libují v těžkém terénu a jakákoliv překážka v cestě je pro ně vlastně jen další výzva! Kola mají extrémě vysoké zdvihy a doslova žerou nerovnosti. Mají robustní konstrukci, aby snesli i velké zatížení. Na silnici sice budou působit až trochu ospale 😊, ale v terénu poletí jak raketa.

 

Výběr správného modelu 

Při výběru horského kola je důležité zvážit jaký  průměr kol (27,5 nebo 29 palců) pro Vás bude vhodný, a jak moc, a jakým způsobem budete kolo používat, zdali rekreačně, sportovně nebo závodně. Je důležité vybrat model, který odpovídá vašim specifickým potřebám a stylu jízdy. Pokud si nejste jisti, doporučuji navštívit naši kamennou prodejnu, kde vám naši specialisté pomohou vybrat ideální model a rámovou velikost. 

  

Odpružení horských kol 

Odpružení je zásadní pro pohodlnou jízdu v terénu. Jak jsme již výše zmínili Horské kolo může být vybaveno, buď pouze přední odpruženou vidlicí (hardtail) nebo vybavené odpružením předního i zadního kola (fully /celoodpružená kola). Hardtaily bývají lehčí a cenově dostupnější, zatímco celoodpružená kola poskytují lepší komfort a efektivitu při jízdě v náročnějším terénu. Moderní odpružení celoodpružených kol minimalizuje nechtěné pohyby zadní stavby, což zabraňuje ztrátě energie a zvyšuje efektivitu jízdy. 

 

Výběr velikosti kol 

Velikost kol je klíčovým faktorem při výběru horského kola. Na trhu jsou dostupné velikosti 27.5 a 29 palců. Větší 29“ kola lépe překonávají  nerovnosti terénu, díky větší ploše kterou se dotýkají povrchu mají větší trakci (při záběru či brždění neuklouznou) a  hlavně velká kola působí i jako setrvačníky. Když se roztočí mají tendenci se dál točit. Po rovinkách a z kopce jedou díky tomu velice pěkně. Naopak do kopce je dobré šlapat spíš frekvenčně, než silově, aby se s němi člověk takříkajíc nepral a neztrácel tak energii. Jsou vhodná pro vyšší a středně vysoké jezdce. Zatímco 27.5 palcová kola jsou o něco málo menší a nabízejí tak kompromis mezi ovladatelností, rychlostí a hmotností. Jsou vhodná pro postavy nižšího a středního vzrůstu.  Doporučujeme osobní vyzkoušení kola pro zjištění, která velikost je pro vás nejvhodnější. V dřívějších dobách byly všechny horská kola o průměr kol 26 palců (výrazně menší). Dnes se tento rozměr přesunul do kategorie juniorských kol.   Od velikosti 26 palců se ustoupilo díky horším vlastnostem při překonávání nerovností. 

 

Podrobný přehled klíčových komponent horského kola 

 

Rám 

Rám je základním prvkem každého kola. Jeho materiály, konstrukce a geometrie mají zásadní vliv na výkon, hmotnost a celkové vlastnosti. 

  

  • Hliníkové rámy jsou velmi populární díky svému výbornému poměru ceny, odolnosti a hmotnosti. Hliník je lehký a pevný. Je to tedy ideální materiál pro horská kola, která musí odolávat náročným podmínkám.
  • Karbonové rámy jsou na špičce materiálové technologie v cyklistice. Karbon je mimořádně lehký a tuhý. Tyto vlastnosti zlepšují efektivitu přenosu energie při šlapání a zvyšují celkový výkon kola. Navíc karbon efektivně tlumí vibrace z terénu, což zvyšuje komfort jízdy. Tyto rámy jsou sice dražší, ale nabízejí nejlepší jízdní vlastnosti.

 

Vidlice 

Vidlice hrají klíčovou roli v absorpci nárazů a ovlivnění stability a ovladatelnosti kola. 

  

  • Pružinové vidlice jsou cenově dostupné a odolné, Tyto vidlice využívají kovovou pružinu k tlumení nárazů. Některé mají možnost regulace předpětí pružiny pro nastavení tvrdosti.
  • Pružino-olejové vidlice kombinují kovovou pružinu s olejovým tlumením, které zajišťuje lepší absorpci nárazů a plynulejší odezvu na nerovnosti.Většinou mají i možnost uzamčení pružení, páčkou na vidlici či řiditkách.
  • Vzduch-olejové (vzduchové) vidlice představují špičku v oblasti odpružení. Jsou lehčí než pružinové vidlice a umožňují nastavení tlaku vzduchu přesně podle váhy jezdce, což zvyšuje komfort a efektivitu jízdy v terénu. Tyto vidlice jsou dražší, ale poskytují nejlepší výkon. Pružení lze většinou uzamykat, aby např. při jízdě po hladké silnici nepružila. 

 

Brzdy 

Bezpečná jízda závisí na kvalitním brzdném systému, zejména v náročném terénu. 

  

  • Kotoučové brzdy jsou dnes již standardem pro horská kola, poskytují výkonné a spolehlivé brzdění i za mokra nebo v bahně.
  • Mechanické kotoučové brzdy jsou jednodušší a levnější. Fungují na mechanickém principu, kdy brzdný přenos přenášen lankem z řídítek na brzdový třmen. Nevýhoda je že ve třmenu chodí jen jeden pístek proti druhému pevnému a časem je potřeba lanko vyměnit protože dochází ke ztrátám díky tření v bovdenu.  
  • Hydraulické kotoučové brzdy – mají nevyšší účinnost, díky kapalině která zajišťuje brzdový přenos nedochází ke ztrátám třením. V brzdovém třmenu chodí 2 někdy i 4 pístky proti sobě a brždění je tak nejefektivnější. Často se setkáváme s mýtusem co se týče těchto brzd s údržbou, že je složitější. Omyl, není, protože celý brzdný systém je uzavřen a uživatel do něj nějak nezasahuje. Jen brzdí případně mění destičky.  

 

Převody

Aby se nám dobře jelo, jsou horská kola vybavena převody, usnadňují nám  jízdu.

 

  • Převody 3x7/8/9 – tato kombinace je dnes jen u levnější, základních horských kolo. Cenově jsou nejlevnější a trojpřevodník nám zajištuje dostatek převodů za nízkou cenu. Nevýhoda je poměrně složité kombinovat řazení převodů ve předu a vzadu.
  • Převody 2x8/9/10 – je na kolech nižší a střední třídy, zaručuje dostatek převodů, je jednoduší na ovládání než trojpřevodník.
  • Převody 1x9/10/11/12 – geniálně jednoduché řazení, úplně odpadá myslet na to kde řadit, jestli vpředu nebo vzadu. Prostě jen řadíte na lehčí nebo těžší převod. Cenově a technologicky složitější (vzadu velká vícekoločeková rozeta aby zajistila dostatek převodů).

 

Tyto komponenty dohromady definují charakteristiku horského kola, jeho schopnost zvládat různé terény a celkovou jízdní zkušenost. Správný výběr těchto komponent je klíčový pro zajištění, že horské kolo bude přesně odpovídat vašim potřebám a preferencím v jízdě. 

V případě jakéhokoliv dotazu nás neváhejte kontaktovat. Rádi Vám s výběrem vhodného horského kola poradíme 😉

Podívejte se na naši nabídku horských a celoodpružených kol