Close

Jak poznat kvalitní kolo

Výrobců kol je v dnešní době opravdu hodně a na každém z nich je, co bude kolo dělat kvalitním kolem.   

 

věci, na které se určitě musíte podívat: 

 

1. vidlice 

Zdvih vidlice

- Jedna z důležitých vlastností vidlice je zdvih. POZOR - malý zdvih neznamená, že je vidlice špatná. 

0 mm zdvih

(pevná vidlice) – silniční a gravelkola, u levnějších je vidlice hliníková, u dražších je karbonová

60-80 mm zdvih

krosová a trekingová kola – není potřeba úplně vysokých zdvihů – nepočítá se s velkým terénem – vidlice je lehčí

80-120 mm zdvih

ideální a nejčastější u horských kol je 100 mm zdvih

120-140 mm zdvih

geometrie kola už není úplně ideální na běžnou jízdu, spíše na traily a jízda v terénu

140-180 mm zdvih

kola s touto vidlicí jsou určena na těžké traily, skoky, sjezdy v extrémním terénu

Jádro vidlice

- Odpružené vidlice fungují každá na trošku jiném systému. Zjednodušeně řečeno, používají se kombinace pružina, olej, vzduch. U nejlevnějších je pružina, potom se přidává olej (olejové patrony) a u lepších je to navíc kombinace vzduchu, kdy se dá vidlice přesně nafoukat (natlakovat) na váhu jezdce. 

- Vzduchovou vidlici z obrázku většinou nepoznáte, ale ve specifikacích bude uvedeno v typu vidlice slovíčko „Air“ = vzduch např. „Vidlice 29" ROCKSHOX RCN 1 1/8" SoloAir 100 remote černá“.

Zamykání vidlice

- Další vlastností vidlice je její zamykání. Buďto je vidlice zamykatelná z řídítek (z jedné „nohy“ vidlice je vyvedeno lanko na řídítka a za jízdy můžete ovládat zamykání a odemykání vidlice), dále může být vidlice zamykatelná z „korunky“ (tzn. musíte se ohnout a na vidlici manuálně otočit na polohu zamčeno). Poslední a nejlevnější varianta je, že se vidlice nedá uzamknout. 

- Doporučujeme se raději zeptat, nemusí to být vždy zřetelné z obrázku.

2. Brzdy

Kotoučové

POZOR - nejsou kotouče jako kotouče. Kotoučové brzdy dělíme na hydraulické a mechanické. 

- Mechanické jsou levnější variantou. Fungují na principu lanka, zmáčkne se brzdová páka na řídítkách a brzdové destičky stisknou kotouč. 

- Hydraulické  jsou od brzdové páky na řídítkách až po brzdové destičky propojeny hadičkou s brzdovou kapalinou. Výhodou hydraulických brzd je lepší brzdný účinek nutnost menšího vyvinutí síly na brzdovou páku.

Ráfkové

- V dnešní době už se ráfkové brzdy na krosová a horská kola nedávají a když už, tak pouze na ty nejlevnější modely. Výhodou je, že jsou levné, ale brzdný účinek je slabý a na mokro či vlhko ještě slabší. 

- Něco jiného jsou silniční kola, kde jsou opravdu hodně kvalitní ráfkové brzdy, navíc jsou trošku jinak konstruované. 

- U dětských kol ráfkové brzdy nevadí, protože se zde nepočítá s vysokou hmotností a rychlostí jezdce.

3. Komponenty

U jednotlivých komponentů je to malinko složitější. Momentálně jsou na trhu nejrozšířenější značky Shimano a u dražších kol značka SRAM. Každý výrobce má komponenty jako je přehazovačka, přesmykač, brzdy atd. seřazené podle ceny. Levnější komponenty se dávají na levnější kola, protože se u nich předpokládá nižší provozní zátěž, než u kol určených k závodění, a tudíž bez problémů vydrží. 

SHIMANO:

OZNAČENÍPOPIS
Shimano XTRpro závodní použití, velmi drahé, odlehčené, nemusí mít nejlepší životnost
Shimano XTvelmi kvalitní sada i pro závodní použití, vyšší cena, uspokojí i náročné jezdce
Shimano SLXkvalitní sada pro jízdní kola se zaměřením na enduro a maratony
Shimano Deoresada komponentů solidní úrovně i pro závodění
Shimano Alivioosvědčená řada sportovních a turistických komponentů, ne pro závody
Shimano Acerařada turistických komponentů s dobrou funkcí
Shimano Altusnižší řada komponentů
Shimano Tourneyzákladní řada komponentů – dětská kola, základní elektrokola
  • Přehazovačka by měla být kvalitativně v nejvyšší řadě nebo minimálně ve stejné jako ostatní.

SRAM: 

Na lepších kolech se dává osazení značky SRAM. Jejich hlavní produkt je pohon 1x12 (jednotácek vepředu a dvanáct koleček vzadu). Díky jednotácku vepředu nemusí být na kolech přesmykač, tudíž se zmenšuje i náchylnost na servis a v neposlední řadě i hmotnost.

OZNAČENÍPOPIS
SRAM GX Eaglenejvyšší řada pro špičková kola
SRAM NX Eaglenejpoužívanější poměr cena/výkon - řada oblíbená na celoodpružených kolech a karbonových hardtailech
SRAM SX Eagle základní řada od SRAMu pro ty co chtějí pohon 1x12

SRAM má ještě řadu nad GX s označením SRAM „X“ ale toto osazení se dává opravdu na speciály, kdy tento pohon (kazeta, řetěz, kliky, přehazovačka) stojí 50-100 tisíc.

Velikost kol

Velikost kol, nemá vliv na kvalitu kola, spíše může ovlivnit vlastnosti chování kola ve prospěchvašeho individuálního stylu jízdy.

29“ kola

výhody

- lepší valivost (jak kolo rozšlapete, lépe jede) 

lepší překonávání překážek (při najetí do výmolu nebo na kořen,

větší kolo lépe tuto překážku překoná)

nevýhody

- malinko horší manipulace v těžším terénu 

o něco větší váha 

- kolo je celkově výš, menším postavám může vadit vyšší nástup

27,5“ kola

výhody

- rychlejší roztočení kol (když potřebujeme zrychlit) 

- malinko lehčí než 29“ 

- lepší manipulace v terénu (nižší těžiště)

nevýhody

- menší valivost 

- méně vhodné pro vyšší postavy 

- horší překonávání jednorázových překážek (větší výmol, kořen…)

POZOR – všechny výhody a nevýhody jsou pro normálního uživatele malé. Záleží, co se komu hodí k jeho postavě. Sečteno podtrženo - 29“ kola vycházejí na jízdní vlastnosti lépe proto jsou v poměru 80% ku 20% oblíbenější.

Zpravidla u menších např. dámských kol se větší 29“ kola pod rám z technických důvodů nevejdou, proto bývají osazena koly 27,5“. 

Toto je základní přehled, který je potřeba zvážit při koupi nového kola. Pokud máte jakékoliv dotazy, neváhejte nás kontaktovat. S výběrem kola vám velmi rádi pomůžeme v naší provozovně.