Close
Váš nákupní košík je prázdný.

PORADNA ELEKTROKOLA

Zaměříme se na zásadní otázky a fakta před investicí do elektrokola.

JAK FUNGUJE ELEKTROKOLO?

 

Co je vlastně elektrokolo?

 

Za elektrokolo považujeme jakékoliv jízdní kolo, které má elektromotor, řídící jednotku a baterií sloužící jako zdroj energie. Pomoc od elektromotoru může být pouze tehdy pokud jezdec aktivně otáčí klikami, tento pohyb zaznamená snímač v klikách a řídící jednotka dá povel uvést motor do chodu.

 

Co by elektrokolo nemělo/nesmí mít?

 

Aby elektrokolo bylo plnohodnotně způsobilé k silničnímu provozu na pozemních komunikacích, nesmí být výkon motoru vyšší než 250 W (přesáhnout výkon může pouze ve špičce např. při prudkém stoupání), celkové napětí nesmí přesáhnout 48 V a rychlost kola s přípomocí nesmí překročit 25 km/h. Dále nesmí být elektromotor v chodu za pomocí tzv. plynové rukojeti nebo páčky, musí zde být současně otáčivý pohyb klikami viz. odstavec výše.

 

Z ČEHO SE ELEKTROKOLO SKLÁDÁ?

 

Elektromotor

Může být v zadním náboji – cenově nejdostupnější motory, dále v předním náboji – dnes už málo používané, např. v elektro tříkolkách a u městských kol. Nejlepší variantou je motor ve šlapacím středu (středový motor), který je vybaven různými senzory šlapání, tím dochází k plynulejšímu tahu, lépe šetří el. energii (delší dojezd), těžiště kola je vyváženější atd..

 

Baterie

Nejčastěji umístěná na zadním kole na nosiči, za nebo před sedlovou trubkou ve svislé poloze, nebo opět jako u motoru nejlepší varianta - na nebo v rámové trubce kvůli lepšímu těžišti kola. V dnešní době se převážně používají baterie lithium-iontové s kapacitou, kterou si volí každý výrobce do každého kola jinak. Pozor hodně vysoké kapacity baterií přes 20 Ah mohou mít horší vybíjecí vlastnosti a může se podepsat i na dojezdu a životnosti.

 

Řídící jednotka

Mozek celého el. systému, který dostává a následně zpracovává údaje ze senzorů, umístěných v kole.

 

Ovládací panel

nachází se na řídítkách, u lepších kol jde o barevný LCD display, sloužící jako tachometr navíc s ukazatelem dojezdu, spotřeby atd.. U levnějších kol je pouze LEDkový ukazatel stavu baterie a stupně asistence motoru.

 

Snímače

Elektrokolo má plno snímačů, které vysílají údaje do řídící jednotky. Díky nim kolo správně funguje. Snímač šlapání musí mít každé elektrokolo, které funguje právě na systému otáčení klik. Lepší kola se středovým motorem jsou vybavena snímačem točivého momentu, který mění výkon motoru podle síly šlapání. Snímač rychlosti sloužící pro informaci, jakou rychlostí jedeme. Další senzory jsou u brzdové páky, ty mají za úkol odpojit motor po zmáčknutí brzdové páky.

 

 

PROČ SI POŘÍDIT ELEKTROKOLO?

      

Je pro každého

Elektrokola jsou stále oblíbenějším dopravním i sportovním prostředkem. Jsou určena pro cyklisty všech věkových i výkonnostních skupin, od mladých po seniory, od osob se zdravotním omezením až po aktivní sportovce. Důvodů, proč si elektrokolo pořídit, existuje celá řada. Zde je několik nejdůležitějších: 

 

Náklady vs. užitek

Náklady na pořízení a provoz elektrokola jsou ve srovnání s běžnými jízdními koly bezesporu o něco vyšší. Na druhou stranu nutno podotknout, že elektrokolo je stále výhodnější než jiné motorové dopravní prostředky, typicky malý motocykl či auto, které si lidé do městského provozu také často pořizují. Průměrná cena energie spotřebované elektrokolem na 1 km jízdy je vypočítána na 6 až 10 haléřů.

 

Ekologický dopravní prostředek

Jízda na elektrokole je nejen zdraví prospěšná, ale také velmi šetrná k životnímu prostředí. Podle statistik je více než polovina cest konaných autem kratších než 7,5 kilometru. Elektrokola na takto krátkých trasách spotřebují daleko méně energie než mopedy nebo auta, což je činí ideálními společníky do městského či příměstského provozu. Méně spotřebované energie znamená menší znečištění životního prostředí škodlivými zplodinami a méně obtěžování okolí nadměrným hlukem.

 

Žádné pojištění ani řidičské oprávnění

Na elektrokola je z hlediska platné legislativy nahlíženo jako na běžná jízdní kola se vším, co s tím souvisí. Elektrokolo nepotřebuje žádnou zvláštní homologaci, nemusíte je registrovat, platit povinné ručení ani být držitelem řidičského oprávnění. Jezdit můžete všude tam, kde se může jezdit na běžném jízdním kole, a to včetně polních a lesních cest nebo dnes tolik rozšířených cyklostezek.

 

Rozšíříte si obzory

Elektrokolo dokáže rozšířit Váš akční rádius a snadno Vás zaveze do míst, na která byste se jinak nepodívali. Při jízdě nejste omezeni ničím jiným než kapacitou vlastní baterie, a ani to není neřešitelný problém. Při jejím vybití můžete pokračovat v jízdě vlastními silami jako na kterémkoliv jiném jízdním kole. Baterii si posléze můžete dobít z kterékoliv elektrické zásuvky.

 

Budete svobodnější

Zácpy a problémy s parkováním při ranní cestě do zaměstnání? Složité plánování trasy výletu s ohledem na fyzickou kondici? Přemlouvání partnera k celodenní vyjížďce na kole? Obavy z každého většího stoupání? Pot a slzy při snaze o hubnutí? To všechno můžete s elektrokolem hodit za hlavu. Tyto a některé další nepříjemnosti budou rázem minulostí.

 

 

JAK SI VYBRAT ELEKTROKOLO?

 

Než si pořídíte elektrokolo je potřeba si položit pár otázek.

- Za jakým účelem si elektrokolo pořizujete?

- Jak často budete na elektrokole jezdit?

- Jak dlouhé vzdálenosti budete převážně jezdit?

- V jakém terénu budete převážně jezdit?

- Kolik peněz chcete do elektrokola investovat?

 

Po zodpovězení těchto otázek, můžete vybírat podle technických specifikací jako jsou: velikost rámu, typ rámu, průměr kol, kapacita baterie, systém odpružení, typ motoru atd.

 

Co nejvíce ovlivní cenu u elektrokola je právě typ a umístění motoru, kapacita baterie a kvalita komponentů, kterými je kolo osazeno.

 

Motory

Na trhu je v dnešní době mnoho typů motorů. Nejjednodušší rozdělení je na motory zapletené v předním nebo zadním kole a na středové motory. Středové motory jsou dražší než ty zapletené, ale pocit a funkčnost při šlapání je nesrovnatelná.

 

Bosch - středové

Performance Line CX 4.gen – nový motor Bosch, lehčí cca 2,9 kg 75 Nm kroutící moment, až 340% výpomoc

Performance Line CX – do roku 2020 nejsilnější motor Bosch, váha cca 3,5 kg 75 Nm kroutící moment, až 300% výpomoc

Performance Line – váha cca 3,9 kg, 60 Nm kroutící moment, až 275% výpomoc

Active Line – váha cca 2,9 kg, 50 Nm kroutící moment, až 250% výpomoc

 

Bafang - středové

M500 – nový motor od roku 2019/20, váha 3,3kg, 95 Nm kroutící moment

M420 – váha 3,6 kg, 80 Nm kroutící moment

M400 – váha 3,6 kg, 80 Nm kroutící moment, oproti M420 má větší rozměry.

Modest – váha 3,6 kg, 80 Nm kroutící moment – oproti ostatním nemá torzní (tlakový) senzor

 

Shimano Steps – středový

E8000 – váha 2,8 kg, točivý moment 70 Nm – horský terén

E7000 – váha 2,8 kg, točivý moment 60 Nm – horský terén

E6100 – váha 2,9 kg, točivý moment 60 Nm – treking

E6000 – váha 3,2 kg, točivý moment 50 Nm – město

E5000 – váha 2,5 kg, točivý moment 40 Nm – město

 

Bafang – nábojový (zadní)

8FUN – váha cca 2 kg, 55 Nm točivý moment

 

Baterie

Všechny baterie na našich kolech jsou Lithium-iontové a liší se v kapacitě od 6 Ah (které jsou většinou na městských kolech s krátkými dojezdy) až po 20 Ah, které jsou na horských kolech na dlouhé dojezdy v náročném terénu.

 

Komponenty

V neposlední řadě hraje velkou roli osazení kola komponenty jako je přehazovačka, řazení, řetěz, vidlice atd.